Interview Chequita Nahar
Vrijdag 9 september opent de grote najaarsexpositie iNbetweeN IDENTITIES. Chequita Nahar heeft voor GLO’ART als gastcurator de tentoonstelling samengesteld. Ze is sieraadontwerper en vervult een vooraanstaande rol bij Maastricht Institute of Arts, onderdeel van Zuyd Hogeschool.
“Ik vind het een voorrecht om talentvolle beeldend kunstenaars te scouten en coachen. GLO’ART is een uitstekend platform om deze creatieve mensen aan het publiek te presenteren.”
Chequita Nahar zorgt voor diversiteit in kunstonderwijs
De roots van Chequita Nahar liggen aan de andere kant van de wereld in Paramaribo. Ze is geboren in Suriname. Niet vreemd dus dat haar werk als sieraadontwerper sterk gebaseerd is op haar culturele achtergrond. Ze maakt veelvuldig gebruik van materialen als zilver, touw, hout en porselein. In haar sieraden combineert ze Surinaamse symboliek, ambachten en technieken die ze verbindt met haar beleving van de Nederlandse cultuur.
In 2021 was Chequita Nahar (51) met haar hedendaagse juwelen zelf te zien op de EXPO iNbetweeN. Dit jaar is ze door GLO’ART gevraagd om de nieuwe tentoonstelling als gastcurator samen te stellen met Art Director, Zoë Schoonbrood. Een klus die ze met veel plezier aangenomen heeft. Ze is gepokt en gemazeld in de wereld van de beeldende kunst. Door haar werk als opleidingsmanager bij Maastricht Institute of Arts kent ze veel belangrijke spelers op het culturele terrein. Zelf kwam ze als student in 1992 op de kunstacademie in Maastricht terecht. Daarna deed ze haar masteropleiding bij het Sandberg Instituut in Amsterdam. “Ik kreeg vervolgens een baan in Parijs om in 2001 alsnog terug te keren naar Maastricht. In eerste instantie als docent in het ontwerpen van sieraden. Daarna heb ik de rol van coördinator gekregen en ben vervolgens doorgegroeid tot opleidingsmanager bij Zuyd Hogeschool. Talentontwikkeling heeft altijd als een rode draad door mijn carrière gelopen. Het is geïntegreerd in alles wat ik doe. Er is niks mooiers dan het scouten en coachen van jonge creatieve mensen. Ik geniet ervan om studenten te enthousiasmeren.”
Identiteit
De expositie iNbetweeN is al vaker door GLO’ART gehouden. Chequita Nahar heeft er nu het thema Identities aan toegevoegd. “Identiteit is een zeer actueel onderdeel van het debat in de maatschappij geworden. Het is een vraagstuk dat ik niet uit de weg ga, een belangrijk aspect. Wie zijn we? Wat zijn onze drijfveren en dromen? Hoe gaan we om met diversiteit? Het is slechts een kleine greep uit een bulk van onderwerpen.”
Ze betrekt het thema uiteraard op de deelnemers aan de expositie. “Wie ben je als kunstenaar? Waar sta je voor? Welk verhaal wil de kunstenaar met zijn werk vertellen? Zij zijn als geen ander in staat om met bijvoorbeeld hun schilderijen, objecten en installaties hun gedachten, verhalen of visie uit te beelden, iets wat voor sommigen in woorden soms een stukje moeilijker is.
Narritive art vat dit onderdeel van de beeldende kunst misschien nog wel het beste samen. “Maar het verhaal moet onderdeel zijn van de creatie”, zegt Chequita Nahar, die bekend staat als een belangrijk promotor van diversiteit en inclusie in het kunstonderwijs. “Dat vinden we echt wel noodzakelijk.”
Talenten
Ongeveer dertig kunstenaars krijgen bij iNbetweeN IDENTITIES de kans om zich te presenteren aan het publiek. Daarbij zijn kunstenaars die al een naam hebben opgebouwd en een hele groep talenten. Chequita Nahar noemt David Bade als een van de mensen die in Nederland goed aan de weg timmeren.
Hij is bekend als beeldhouwer, schilder en tekenaar. Zo is hij onder meer een levenslange samenwerking aangegaan met het museum in Glaspaleis Schunck in Heerlen. Op regelmatige basis geeft hij daar workshops en maakt portretten waardoor uiteindelijk een beeldarchief ontstaat dat het dna van Heerlen vastlegt. “We hebben deze kunstenaars gevraagd om zelf ook 1 of 2 talenten voor te dragen die wij op onze beurt dan weer benaderen voor iNbetweeN IDENTITIES.”
Kunstbende
Voor de eerste keer krijgen vier jonge deelnemers van Kunstbende Limburg (Nederland) – de makers van de toekomst – de kans om deel te nemen aan iNbetweeN IDENTITIES. Chequita Nahar is daar erg over te spreken. “Kinderen en tieners enthousiast maken voor beeldende kunst in de breedste zin van het woord. Dat doet Kunstbende. GLO’ART pikt dat ook op. We willen alle generaties bereiken. Tijdens de expositie wordt er elk weekeinde een ander thema centraal gesteld. Van beeldende kunst, vormgeving en spoken word tot dans en (food)design. Zelfs het samenstellen van collecties en het verzamelen van kunst komt ter sprake. We beginnen in het openingsweekeinde bijvoorbeeld met muziek. Dan komt een dj draaien in het kunstpark . Ik kijk er nu al naar uit. Door Kunstbende onderdeel te maken van de expositie bereikt GLO’ART een nieuw publiek. Met de blik gericht op de toekomst is dat heel belangrijk.”
Directeur Paul Moerel van Kunstbende is blij dat de jongeren zich bij GLO’ART kunnen presenteren. “Dit is precies het platform waarnaar we op zoek zijn.
Wij werken nu ook al samen met de kunstacademie in Maastricht. Studenten begeleiden bijvoorbeeld de jeugd die deelneemt aan de creatieve wedstrijden van Kunstbende. Het is voor de meisjes en jongens een unieke ervaring dat ze buiten ons eigen podium een plek krijgen om te laten zien wat ze kunnen. Wat mij betreft snijdt het mes aan twee kanten.”
Workshops.
Tijdens de duur van de tentoonstelling opent GLO’ART in de St Pieterstraat in Maastricht een tijdelijke Galerie- Open Art Space, waar “PLAYGROUD” gepresenteerd zal worden, een activiteit verbonden met de tentoonstelling iNbetweeN Identities, met o.a. workshops,
en lezingen van kunstenaars. Bij deze activiteit wordt ook de verbinding gemaakt met Maastricht Institute of Arts en andere partners betrokken bij dit project.
Kunstpark GLO’ART is met de expo iNbetweeN begonnen om een verbinding te maken tussen de euregio en de kunstopleidingen LUCA School of Genk, Hogeschool PXL Hasselt, Designacademie Gut Rosenberg Aken en Maastricht Institute of Arts. “Bijna als een spin in het web”, legt Chequita Nahar uit. “GLO’ART is de verbinder. Een belangrijke schakel tussen de beeldend kunstenaars en de onderwijsinstellingen. We hebben een ronde gemaakt langs de academies om jong talent die net afgestudeerd zijn te selecteren passend binnen het thema van de tentoonstelling en te presenteren aan het publiek. Voor mij is dit ook spannend. Vorig jaar zelf deelnemer, nu gastcurator. In principe doe ik dit voor 1 jaar maar ik wil zeker meedenken over de toekomstvisie van GLO’ART. Het kunstpark wil een belangrijke speler op de markt zijn. Met een goede visie kan dat zeker bereikt worden. In de euregio zit immers goud aan creatief talent.”